Dyslexiebegeleiding
Dyslexiebeleid
In het basisonderwijs worden leerlingen gescreend op dyslexie. De leerlingen met een verklaring, worden aan het begin van het schooljaar uitgenodigd door de dyslexiecoördinator voor twee gezamenlijke bijeenkomsten. In deze bijeenkomsten wordt de dyslexiekaart uitgelegd en wordt er geoefend met het voorleesprogramma ClaroRead.
Leerlingen die in de loop van het eerste schooljaar tekenen van dyslexie vertonen, waarbij op de basisschool al hardnekkigheid met betrekking tot lezen en spelling is aangetoond, komen in aanmerkingen voor een prescreening. Mocht hieruit blijken dat de leerling in aanmerking komt voor een officieel dyslexieonderzoek, dan wordt ouders aangeraden hun kind aan te melden bij Orthopedagogenpraktijk Athena te Heerhugowaard. De kosten van dit onderzoek zijn voor rekening van ouders.
Leerlingen waarbij een vermoeden is gerezen, maar die op de basisschool geen hulp voor dyslexie hebben gehad, verwijzen wij naar StudieSucces. Dat traject duurt een half jaar. Als dit onvoldoende oplevert verwijst StudieSuccs door naar praktijk Athena voor een dyslexieonderzoek. De kosten voor het traject bij StudieSucces alsmede het onderzoek bij Athena zijn voor rekening van ouders.
Verder fungeert de dyslexiecoördinator als aanspreekpunt voor de leerling gedurende de schooljaren. Soms loopt een leerling vast bij bepaalde vakken en dan kan er altijd een afspraak gemaakt worden om te bekijken of er meer hulp geboden moet worden. Bijvoorbeeld ClaroRead gebruiken tijdens de toetsen, of zelfs tijdens de lessen in de klas. Hulp vragen kan dus wanneer de aangeleerde strategieën niet (meer) blijken te werken. In alle gevallen is de begeleiding erop gericht om de leerling zo snel mogelijk weer zelfstandig de studierichting te laten vervolgen.
Bij vragen kunt u contact opnemen met de dyslexiecoördinator bij mw. J. Ricke (ricke.j@huygens.nl).
Dyscalculie
Als een leerling vanwege dyscalculie problemen heeft met rekenen en/of wiskunde kan er extra hulp geboden worden door een docent wiskunde.